• News

    24 October, 2021

    Part Time Penjual Bunga Kantan

    Kami balik ke Ipoh, hari Sabtu lepas solat zohor. Memang tak plan nak balik Ipoh minggu ni, sebabnya Insyaallah minggu depan memang wajib kena balik sebab ada family day, berkumpul semua anak menantu dan cucu Tok Amir dan Opah Yam.



    Sebelum balik ke Ipoh, sempat aku on laptop dan settlekan sikit hal kerja, tak tenang nak cuti kalau asyik fikir hal kerja. Ada kerja yang masih pending sebab belum ada details container dan seal nombor, jadi isnin pagi je lah baru aku submit. Tapi pagi isnin akan jadi sangat rushing dan kelam kabut, sebab tu kalau boleh hari sabtu walaupun cuti, aku cuba nak siapkan kerja apa yang boleh.



    Suami aku ke kebun, dan bawak 5 ekor ayam yang dia dah beli hampir 3 bulan, ke tempat sembelih dan proses ayam. 3 ekor ayam akan dibawak balik ke Ipoh, seekor ayam suami aku bagi pada bapak sedara dia dan seekor lagi pada kawan dia. Di reban masih ada balance 5 ekor ayam. Bela sekadar suka-suka, Alhamdulillah berhasil. 



    Teruja dapat makan ayam yang dibela sendiri. 😂



    Biasanya kalau balik ke Ipoh, suami dan Tok Amir akan ke kebun, ambik bunga kantan. Kali ni dapat la dalam 20 batang bunga kantan. Kadang-kadang dapat banyak, kadang-kadang dapat sikit. Ada jugak yang selalu ambik je bunga kantan tu, kadang-kadang adik beradik suami aku akan ambik jugak bunga kantan tu.



    Haritu kami ada pembeli tetap, tauke kedai asam laksa. Mungkin kebetulan haritu stok bunga kantan dia dah banyak, so dia tak beli dengan kami. Harini, ada seorang kakak penjual laksa tu dah booking bunga kantan sebanyak RM10. Sebatang bunga kantan dijual dengan harga RM1. 



    So far, harga ni agak murah kalau nak dibandingkan dengan harga yang dibeli di kedai-kedai atau pasaraya. Tapi since kami memang balik ke kampung untuk melawat mak ayah mertua, jadi jual bunga kantan ni boleh lah cover duit minyak petrol kami. Hahahaha…



    Bunga kantan ni, kalau musim hujan, memang banyak. Melambak-lambak haaa orang jual,  tapi kalau musim kemarau, memang susah nak cari. Tambah-tambah lagi kalau dekat nak raya, memang orang cari sangatlah bunga kantan ni. 



    Ok jugak jadi penjual bunga kantan ni. Aku tak malu pun jual bunga kantan, apa nak malu, bukan aku jual dadah ka, ganja ka. Hahahaha…






    Kawan aku cakap, dekat tempat dia bunga kantan ni sebatang RM3. 






    Bunga kantan fresh dari kebun. Masa ni suami aku baru bawak balik, aku cepat-cepat susun elok-elok, nak ambik gambar. 😂






    Bukan bunga kantan je, cili burung pun ada. Tapi tak berani nak buat sambal belacan pakai cili burung ni, mak ooii pedasnya nanti sambal belacan hang.. cekk tak boleh makan pedas-pedas sangat… 





    No comments:

    Total Pageviews

    My Followers