• News

    15 January, 2023

    Resepi Simple: Nasi Goreng Isi Ikan

     Kahkahkah.. tajukkkk.. 😂😂



    Adehhh.. taktau nak letak tajuk apa sebenarnya, nak letak tajuk nasi goreng kampung, macam bukan nasi goreng kampung, sebab takde kangkung segala bagai yang macam selalu beli dekat kedai makan tu. 😂



    Yang pastinya, nasi goreng ni guna balance sambal belacan dan balance ikan goreng yang aku masak semalam. Zaman harga barang dok naik ni, kita jangan membazir ye adik-adik, yang mana masih elok, boleh makan lagi, kita makan la. Membazir itu amalan syaitonnnirrojimmm 😂



    Ok, bahan-bahan yang kita perlukan untuk membuat nasi goreng isi ikan ni, wajib mesti ada nasi sejuk, kalau takde nasi sejuk, kena lah masak dulu ye puan puan dan tuan-tuan.



    Kemudian, kita kena ada sambal belacan, dan juga ikan goreng. Seekor ke 2 ekor dah cukup je puan puan, kalau nak letak lebih tak ada masalah. Suka hati masing-masing nak letak berapa.



    Ok, seterusnya kita gunakan sebiji telur, 3 batang kacang buncis yang akan kita potong pendek-pendek, garam dan Maggi cukup rasa.



    Mula-mula, panaskan minyak di dalam kuali masing-masing. Tuangkan sambal belacan, nak extra pedas, letak la lebih, taknak pedas sebab ada anak kecik nak makan sekali, letak la sikit je. Pandai-pandai adjust lah kan. Dah nak garing tu, masukkan isi ikan yang ditumbuk di dalam lesung batu.



    Taknak tumbuk pun takpe isi ikan tu, kau perisi lah isi ikan tu baik-baik, takut tercampur dengan tulang. Risau kang tercekik tulang, dah satu hal pulak.



    Ok, dah garing sikit isi ikan tu, masukkan kacang buncis dan telur. Kacau-kacau sikit, kemudian masukkan lah nasi sejuk tadi bersama garam dan Maggi cukup rasa. Kacau dan kacau lagi sampai semuanya sebati dan mesra. Ambik sudu, cedok sikit dan rasa. Ok tak masinnya? Kalau kurang masin, kau adjust lah sampai kena dengan tekak dan selera masing-masing.



    Maka, nasi goreng kita pun dah siap. Haaa dah jimat duit aku harini, kalau tak nak bawak anak-anak keluar breakfast dekat luar, sekali tengok ada balance nasi sejuk semalam, maka terjadilah nasi goreng isi ikan yang super sedap. Haaa jimat duit mak hang 😂



    Jangan lupa try resepi simple ni ye. Penat taip panjang-panjang tapi takde orang yang cuba. 😂 sis saja ja tulis panjang-panjang ni sebenarnya, sebab depa kata, kalau nak meet requirements Adsense tu, setiap post kena tulis lebih daripada 500 patah perkataan.



    Eh? Betoi ka



    Adakah itu mitos atau fakta? Wallahualam.



    Homemade sambal belacan terpadu. Kahkahkah.



    Ni haa sambal belacan yang aku buat semalam, tak pedas mana pun, anak aku Aimy yang darjah 1 pun boleh makan. Mak depa sejenis tak makan pedas sangat, almaklumlah tekak mat shalehhh..



    Ikan goreng semalam jugak 😂


    Ni orang tempat aku panggil ni ikan selayang, setengah tempat panggil ikan sardin. Ikan selayang ni kalau buat kuah laksa memang sedap, isi banyakkkkkkk



    Nasi goreng isi ikan

    Inilah nasi goreng isi ikan, hero kita pada hari ini. Sedap weh, sumpah tak tipu! Orang cakap, tipu masuk neraka 😂

    No comments:

    Total Pageviews

    My Followers