• News

    28 September, 2010

    GETAH SEKERAP



    Taman bunga belakang rumah gua. Keh3x



    Masa gua kat kampung hujung minggu hari tu, hujan asyik turun
    Mencurah-curah
    Lebat membasahi bumi
    Mak gua bilang, hari-hari hujan
    Gua bilang, sama lah, Penang pun hujan jugak


    Kalau pagi tak hujan, petang mesti hujan
    Kalau petang tak hujan, malam mesti hujan
    Dah macam pantun 3 kerat pulak gua rasa ayat kat atas ni


    Petang tu hujan lagi
    Mak gua angkat bengkang (pengat) ubi kayu ke depan
    Lepak depan beranda rumah
    Sambil minum ayaq kopi
    Sambil cerita gosip terbaru di kampung
    Haha
    Belen kuih raya pun ada lagi


    Sekerap dalam pot dah ada sehari
    Kalau dua hari, tentu awal-awal lagi mak gua upah orang pergi kutip
    Mak gua risau, takut mat ganja sapu


    Harga sekerap dah naik
    Sekilo dah RM 5.00
    Kebun kecik, sekerap pun sikit
    Kebun besar, sekerap pun banyak


    Kalau tiga hari motong, mungkin boleh dapat 100 kg
    Bahagi dengan tuan punya kebun, seorang dapat RM 250
    Itu gaji mak gua untuk tiga hari bekerja


    Asal hujan je, mesti harga sekerap naik
    Masa kemarau, reti plak nak turun harga
    Mak gua marah-marah manja masa sembang dengan ayah gua
    Nak bayar duit kut besen lagi
    Nak bayar duit kut periuk lagi
    Nak bayar duit kut tikar lagi
    Macam-macam jenis kut mak gua join


    Ayah gua bilang ke mak gua, "alaaa... ni tokey getah la ni. sat naik, sat turun"
    Lembut ayah gua cakap, nak pujuk mak gua yang pura-pura merajuk
    Gua yang tengok, berbulu jugak kelopak mata
    Masa tu jugak rasa nak cepat-cepat menikah
    Haha


    P/s: Kadang-kadang, gua ada terfikir jugak nak balik kampung dan kerja motong getah saja. Haha.

    19 comments:

    durrah said...

    keje motong getah boleh buat si tuan kebun pakai emas sampai siku.. caya lah..

    || NaFiRaa || said...

    betollaa... mak mertua sis ade kebun getah.. ayah sis ade ladang kelapa sawit.. rajin ngan malas jek nak masuk ladang... haih~ patutka sis noreh getah jugak nih???? muahahaha..

    gadisBunga™ said...

    hah cepat nikah! kgn lupa jemput! :p

    Days said...

    aiseyh kat kebun getah mak lu la yg gua tingal reket tu hihhihih.

    Relevan said...

    Gua dulu noreh..tapi sekarang sudah berhenti sebab pinggang selalu sakit..

    Haruman getah sekerap masih lagi menjadi satu aroma yang menawan..

    Mario said...

    masih menunggu kad lagi ni...perghhh...nikah time musim hujan mmg terbaik...haha

    PCL said...

    getah ada turun naik..hujan tada naik..suma turun ja...khik3.

    mira_nas said...

    rasa berbulu dah ha?? takpe..sabo..kan tak lama lagi je..

    ardzmarn said...

    kalau dah berbulu tu buleh ar kawin dah.. dah pandai berbulu bulu nie kira dah matang ar..

    Aida Azryn said...

    T nikah jgn lpe jemput gua! haha~ ;D

    the bert said...

    susah kot menoreh getah ni..nk ade skill..klu x pokok je rosak.. getah xde..

    b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

    nice and coll terbayang suasana kampung.. tapi kampung aku tak de pokok getah

    tehr said...

    dengan ini adalah dimaklumkan bahawa barang siapa yang lambat menikah, adalah dalam kerugian

    hehehe

    Si Kawaii said...

    mahal gak kan harga sekilo getah.
    kalo hujan mesti masyuk kan? hehehe
    nak motong getah gak la :)

    ghost said...

    aku tak penah menoreh..malah pegang pisau toreh pon tak reti..huhu

    Yunus Badawi said...

    nikah best oh. Cepatlah nikah kalau nak tahu betapa bestnya hehehe

    ahmad humairi said...

    salam,

    sonok woi...men getah sekerap, wat bola...melantun-lantun...ingat lagi masa kecik dulu..

    sitinaminah02 said...

    durrah khairuddin - haha. betui. macam tau2 ja. haha.


    kak nafira - setakat masuk je buat apa kak, boleh ka motong? har har har.


    gadis Bunga - hehe. rilek lah GB. nikah bulan 11 nanti. tak lama dah pun. keh3x.


    days - raket? lu pehal pegi main badminton kat kebun mak gua nih???


    relevan - masih boleh menoreh?? bau getah sekerap tu automatik hilang masa pegang duit. haha.


    mario - lu jangan ngada2 okeh. gua report bakal suami gua kang. haha.


    pakcikLie - ekeke. betui tu. hujan memang lah turun,tak dak nya naik. hehe.


    amira - apa yang berbulu ni woii? lain macam je baca. haha.


    ardzman aka abang man - lu jangan mengada-ngada okeh! gua sekeh lu kang. haha.


    aida - lu dok mana weh? perlis kan?


    the bert - pernah menoreh lepas grad dulu. kena ada skill jugak lah. kalo tak betul, boleh rosak pokok. ;p


    brutalsolo - biasa je weh. gua kan orang kampung. dah muak tengok pokok getah. haha.


    tehr - arghhh.. ruginya..!! haha.


    princesskawaii - pembetulan. kalau musim hujan, takde income langsung. tak leh menoreh musim hujan. ;p


    si biskut - tapi, pisau nak menoreh tu pernah tengok tak? hehe. pergi search dalam google. haha.


    YB - haha. teruk ar YB ni. tak suka tawww cakap macam ni. haha.


    cikgu humairi - haha. tau takpa. kami kat kampung main tuju kasut, main rounders pakai bola getah sekerap tu lah. syok wooo.

    Linglung said...

    ouh, lu dok penang ke? selambe kodok ah jom join bbq!

    Total Pageviews

    My Followers