• News

    02 September, 2010

    Keterangan ayat 228-231 hal 49-50 Surah al-Baqarah

    Dan wajib puteri belajar berbagai jenis ilmu pengetahuan seperti juga putera, supaya keduanya tegak sama tinggi, duduk sama rendah, kerana alangkah susahnya, jika putera bercakap-cakap hal politik, ekonomi dan sebagainya, sedangkan puteri yang setempat dengannya tidak tahu sedikit pun.


    Keterangan ayat 228-231 hal 49-50 Surah al-Baqarah
    Tafsir Mahmud Yunus


    Rumusan dari pembacaan gua dalam tafsir ni, ayat 228-231 lebih menitik beratkan hal nikah kahwin dan juga talak. Sila rujuk tafsir untuk info yang lebih berkenaan hal ini. Tapi apa yang gua nak tekankan kat sini, pentingnya bagi seorang puteri (kaum wanita) untuk belajar dan dapatkan ilmu tak kira dalam apa juga bidang sepertimana yang dituntut oleh Islam sendiri.





    ps: Kalau apa yang aku tafsirkan ni salah, maaf ye.. tolong betulkan.. sebab aku tulis ni based on apa yang aku faham je..

    2 comments:

    Yunus Badawi said...

    Ada gaya tapi kena kawin dulu. Hujung tahun ni lepas ko kawin baru boleh jadi menteri pembangunan wanita peringkat Bayan Baru hehehe

    sahromnasrudin said...

    salam..sesungguhnya tiada apa yang dapat menjaga seseorang itu kecuali ilmu di dadanya..ke manapun ia pergi, pasti selamat dari anasir jahat yang cuba mengganggu gugatnya...

    Total Pageviews

    My Followers