• News

    18 April, 2011

    cerita lima ringgit

    masa kecik, aku di besarkan oleh tok. aku nekad tak mau ikut ayah pindah sebab aku lebih selesa tinggal dan membesar di sini. tak sanggup berpisah dengan kawan-kawan. aku dan kakak tinggal di sini, adik-adik ikut mak dan ayah. tiap-tiap minggu, ayah akan datang untuk ambik aku atau kakak ke rumah ayah, tapi salah seorang dari kami kena tinggal dengan tok, tok dah tua, kesian kalau di tinggalkan sorang diri.

    masa sekolah rendah dulu, tiap-tiap tahun cikgu akan buat lawatan sambil belajar. peluang ni lah yang akan di 'grab' oleh orang susah macam aku yang tak pernah tengok tempat orang. nak harapkan ayah bawak, mimpilah sampai sudah.

    duit rombongan dah bayar, tapi duit bekal nak ke sana belum ada. masa tu ayah sedikit sibuk sebab masa tu ayah selalu mengikut 'someone' kerana tugas ayah sebagai setiausaha sulit kepada seorang ahli politik di kawasan aku. kalau ayah tak balik, susah lah nak mintak duit ke shopping nanti. sedih.

    mintak duit kat tok, tok bagi aku duit bekal sebanyak lima ringgit sahaja. sedih. orang lain, paling sikit bawak dua puluh ringgit. apa aku nak beli dengan lima ringgit?? aku nekad, aku tipu tok. aku cakap kat tok, duit lima ringgit tu hilang. tok marah. aku diam.

    tok bagi lagi lima ringgit. jadi sudah ada sepuluh ringgit. masa tu, aku pergi rombongan sekolah berbekalkan sepuluh ringgit. lima ringgit pemberian ikhlas tok aku, dan lima ringgit lagi hasil aku menipu.


    * hidup biar tak bergaya, janji jangan suka berhutang. (hutang bank, hutang ptptn, hutang mara, hutang budi bawa ke mati, macam-macam jenis hutang, jangan hutang budi tergadai body sudehhhh)

    20 comments:

    ahmad humairi said...

    tipu sunat ke tu??

    Dah mintak maap kat tok???

    Pala Maldini said...

    hutang takpe.. asalkan bayar..

    hah! dah bayar balik ke 5 ringgit tok tu ?

    bujal X said...

    tahun 92 saya gi rombongan melaka bawak rm6 je~ada belen lagi tahu!haha~~

    sahromnasrudin said...

    antara hutang MARA dengan PTPTN, hang rasa mana lagi penting dibayar???

    DeLancrettLurpak said...

    aku ada hutang bank rakyat, utang rumah ..itu yg kecik...


    ni hutang carik pasal buat phd ni, setengah juta, huwaaaa!!!!

    Relevan said...

    Siap lah ko..nanti cucu ko akan buat gitu kat ko..hahhaa!

    Dr K said...

    Saya tak pernah ikut mana mana rombongan sekolah! haha

    genius akai menipu sunat si atuk..kekeke..mesti ada beli keychain kan???? :P

    cikpia said...

    gila dosa!!! bek hang tobat, pi mintak ampun ngan tok hang......

    Pnut said...

    uhuks... akak rombongan sekolah pon jarang ikut sebab abah tak mampu... sedeeyyy bile dikenangkan.. Al-fatihah buat arwah abah...

    Anonymous said...

    ganti balik tak duit tu?

    a.z.r.i.n.a.03.07 said...

    kReen bawak bekal masa rombongan darjah enam ke Bukit Melawati. Tahun 1986.


    Kengkawan semua anak2 tentera yg ada pangkat jadi dorang ada kamera. Posing-sana-sini. kReen orang susah.

    Gambar pun sipi-sipi bila orang tersalah amik. Emak punyalah sedih bila kReen beli gambar tu.. (gambar pegang mangkuk tingkat sendiri dan pegang beg kawan-kawan yang nak amik gambar)

    a.z.r.i.n.a.03.07 said...

    loan asb termasuk ke ?


    hehe..

    sitinaminah02 said...

    to ahmad humairi,

    haha. sampai sudah tok taktau. ekeke.


    to Pala Maldini,

    hutang ptptn tu bayar jgk, tapi makin naik plak rasanya. haha



    to bujal X

    eh, saya pun bawak balik belen. takut nak guna duit tu. haha.

    sitinaminah02 said...

    to sahromnasrudin,

    Ptptn weh. mara tak de interest. haha



    to DeLancrettLurpak,
    setengah juta? wowwwww.. tak pe lah kak, menuntut ilmu sampai hutang menggunung.. ekeke..



    to relevan,

    hahaha. berani diorang buat. grrrr... (garang)

    sitinaminah02 said...

    to Daddy Ziyyad,

    eh, saya tak beli keychain pun. jimat duit tu. sayang nak guna. huhu



    to cikpia,

    tok aku halal dah kot, lima ringgit ja pun.. haha..


    to Pnut,

    tu la kak, kita org susah. sy nk merasa p jln2 pn masa rombongan je la. tu pun bawak duit bekal sikit. sedih.

    *al-fatihah utk arwah ayah kak pnut.


    to ♥ manje ♥ ,

    tak pun. hahaha.


    to a.z.r.i.n.a.03.07,

    sama la kak. sy tak penah ada kamera. mmg susah kecik2 dlu. tengok je apa kawan2 beli. kita nak beli tak mampu.

    dulu mmg peseng beli2 gambar ni kan. sekeping singgit ker 50 sen?

    alamak, ASB loan lagi.. haha..

    gadisBunga™ said...

    ko kene bayar balik siap dgn keuntungannya sekali. eh?

    Tijah said...

    nanti aku nak applykan keditkad utk anak aku bawak pi rombongan tmn rama2.

    Cik Anita said...

    Aish GC.
    Pasai pa hang mintak sikit sangat, mintak lah up lagi 5 hengget. Jadiklah 15 hinggit, tak cukupp tu nak soping.

    wachak said...

    Siakap senohong gelama ikan duri
    Bercakap bohong ..
    errr ... tlg sambung kan ... ha33

    HEROICzero said...

    eyh.. bila nak bayar balik?

    -D

    Total Pageviews

    My Followers