• News

    11 March, 2010

    Pekerjaan aku sebagai Guru Ganti

    Sebelum aku memulakan pekerjaan aku di Esquel Malaysia Sdn. Berhad, aku terlebih dahulu bertugas sebagai cikgu ganti di Sek. Keb. Padang Chicak, Jeniang, Kedah. Tugas tersebut aku pikul dalam 2 bulan saja, menggantikan Cikgu Fazilah yang cuti bersalin. 


    Aku dihendaki mengajar subjek matematik untuk budak-budak darjah 1 dan 3, pendidikan jasmani dan jugak literasi komputer untuk darjah 4. Tugas yang agak mencabar sebenarnya. aku berhempas pulas mengawal keadaan kelas, dengan kenakalan budak-budak darjah 1 pada tahap yang agak luar biasa. Minggu pertama mengajar, aku dah mula sakit-sakit tekak, suara hampir hilang sebab asyik menjerit. sorang je yang mintak kebenaran nak ke toilet, menderu lg 5 orang dr belakang. mau aku x menjerit..hampess.. 


    Berkat ketekunan dan riak wajah yang agak garang, aku akhirnya berjaya mengawal situasi dalam kelas-kelas yang aku masuki, terutamanya budak-budak darjah 3. Aku memang garang, tambah-tambah bila budak-budak tu tak tau sifir. Ada yang aku suruh berdiri kat belakang kelas. walaupun aku rasa amat bersalah buat camtu, tapi kalau tak di paksa, budak-budak tu tak kan boleh. ada jugak yang langsung tak boleh menulis nombor-nombor. Terpaksa lah aku pegang pensel n ajar camne nak menulis. ohhh... Mulianya pekerjaan ni.. kat situ pun ada student berbangsa siam. Lawaknya, aku boleh mengira 1 sampai 10 dalam bahasa siam. 


    Untuk memudahkan urusan pengajaran aku coz ada jugak budak yang tak reti nk counting one to ten, so terpaksalah aku mengira neng, song, sam, se, ha, hot, chap, pet, kau, sip. hihi. Takat tu je pun aku reti. Wakakaka.. ada jugak yang membodek aku, bawakkan aku buah jambu. hehe. Ada jugak yang selalu melepak dengan aku kat bilik kaunseling (bilik tempat aku melepakkan diri). buat macam aku kawan-kawan depa lak, mentang-mentang lah size aku yang tak berapa besar ni. haha. 


    Aku melepakkan diri kt bilik kaunseling coz dekat dengan kelas-kelas yang aku ajar. Pagi-pagi, kena ke kelas 3B dulu untuk ambik kedatangan pelajar. Sebelum habis sesi persekolahan, budak-budak darjah 1 memang dah malas nk belajar. Sso aku buat mereka intrested dengan kelas with singing & dancing. They like it, & very enjoy. Siap balik practice kt rumah lagi. hahaha.. cute lah.. disitu, sempat jugak aku join beberapa aktiviti yang pihak sekolah anjurkan, kalau tak salah sambutan maulidur rasul. 


    Best part is, ada budak-budak darjah 6 mintak aku ajarkan mereka nasyid. yess...!!! mereka mencari orang yang tepat. hehe. Sebab time sekolah dulu aku penah jadi ketua nasyid. haha. sedap kot suara aku ni, kalau tak, takkan dari darjah 3 aku dah mula menyertai pertandingan nasyid. sedap or tak, wallahualam. 


    Aku jugak berkesempatan mentarbiyah 1 kelas yang aku sempat masuk sebab gantikan sorang cikgu. bising dan tak dengar cakap. Darjah 6 maybe, dah tak ingat. Memang aku yang kat depan ni tak di layan, almaklumlah cikgu pun tak besar mana. haha. Tak boleh tahan, hangin satu badan tengok budak-budak ni, aku segera menukarkan riak muka aku ke tahap paling serius dan diam tanpa sebarang kata-kata. Diam sambil perhatikan attitude mereka, sampaikan satu kelas terdiam. Kemudian, baru aku mula bercakap dan berjaya membuatkan mereka selesa dengan aku. 


    Saja mempraktiskan balik tugasku sewaktu kt Uitm dulu sebagai seorang facilitator. Aku bagi kata-kata semangat untuk mereka, banyak lagi perlu ditempuh sebelum mereka dapat capai seperti mana yang aku capai sekarang, I mean, dari upsr, pmr, spm, sijil, stpm or diploma dan akhirnya ijazah. hehe. Teringat pulak di saat aku jadi facilitator dulu. tak sangka aku ada kuasa keberanian untuk mengawal 30 orang pelajar baru berseorangan. 


    Alhamdulillah, dekat sekolah ni jugak, semua cikgu-cikgu dah kahwin, jadinya penat lah aku disakat oleh cikgu-cikgu lelaki. haha. Mujurnya aku pandai menepis. Tapi tu semua gurauan je untuk menghilangkan penat selepas mengajar. Memang indah tiap-tiap pengalaman yang aku kutip kat sini. Kerjasama yang baik dari semua cikgu, memang terbaik. 


    Sampaikan guru besar dengan slumbernya panggil aku cikgu siti, sedangkan cikgu-cikgu praktikal tak di panggil sebegitu. hehe.. Berbangga sekejap.. ;p 


    ok, kat sini ada few pictures yang sempat aku rakamkan sepanjang perjalanan aku menjadi cikgu ganti. Thanks to my cousin, Ustazah Norhayati Ibrahim sebab merekemenkan aku kerja kat sini.



















    No comments:

    Total Pageviews

    My Followers